Woonplaats:                                Lelystad, Rozengaard
Bouwjaar:                                   1978
Voorlopig energielabel:              C
Energiescan:                                  volgt binnenkort
Maatregelen:                              isolatie

In samenwerking met de gemeente Lelystad heeft het Energieloket Flevoland de winactie “energiescan” georganiseerd. Uit de deelnemers zijn vijftien bewoners geselecteerd voor een energiescan. Wie zijn die winnaars en wat verwachten ze van zo’n scan?

Een van de winnaars is de familie Bloch. Samen met zijn vriendin kocht de geboren en getogen Lelystedeling Steff Bloch in december 2015 een drielaags tussenwoning met plat dak (uit 1978) op de Rozengaard in Lelystad. Zij wonen daar samen met hun hondje. In het verleden is de woning vrij grondig verbouwd.
“Het is een soort drive-in woning,” legt Steff  de situatie uit. “Oorspronkelijk was de benedenverdieping ingericht met een slaapkamer en een badkamer. De keuken zat toen op de eerste verdieping. In onze woning zit de keuken nu beneden en is er een badkamer geïnstalleerd op de tweede verdieping.”

“Het huis is niet goed geïsoleerd. Vooral in de winter merk je dat heel goed.”

Waarom werkt u mee aan deze energiescan?
“Ons huis is vrij oud, maar dat geldt sowieso wel voor de huizen in de Rozengaard,” zegt Steff. “Onze woning is in het verleden vrij grondig verbouwd en wij beginnen te merken dat het gebruikte materiaal wat goedkoper is geweest: het voegwerk begint te schimmelen, de geplaatste kunststof kozijnen beginnen te zakken en scheef te hangen. Er moet wat gaan gebeuren aan de woning. En als je dat toch doen, zijn we ook benieuwd naar hoe wij dan kunnen investeren om de woning meteen energiezuiniger te maken. Want we willen meer besparen.”

Waar verwacht u te kunnen verbeteren?
“In de geplaatste kunststof kozijnen zit dubbelglas, maar dat is niet overal geplaatst,” antwoordt de Lelystedeling. “Er is één houten kozijn overgebleven en daar zit nog enkelglas in. Ook de deuren zijn echt aan vervanging of een lik verf toe. Het huis is onder andere daardoor niet goed geïsoleerd. Vooral in de winter merk je dat heel goed, omdat er dan tocht doorheen trekt. Het is dan gewoon koud.”

“Iemand die het huis van top tot teen door loopt en aangeeft wat er verbeterd kan worden en hoeveel dat zal kosten.”

Welke verwachting is er van deze energiescan: wat hoopt u te kunnen zien?
“We zitten nu in de fase dat we dingen zien en voelen. Vooral in de winter, dus. Maar veel liever willen we weten hoe het zit. We zoeken iemand die langs komt en het hele huis van top tot teen door loopt en met conclusies komt. Dat iemand aangeeft wat er verbeterd kan worden en hoeveel dat zal kosten. Als we weten wat er moet gebeuren en wat het ongeveer gaat kosten, kunnen we daar gerichter naartoe werken.”

Heeft u in het verleden al iets uitgezocht?
“Niet heel specifiek,” zegt Steff. “Ooit hebben we wel eens wat informatie over zonnepanelen opgevraagd en doorgelezen. Omdat we een plat dak hebben, zou dat wel eens interessant kunnen zijn. Maar we hebben daar uiteindelijk nooit in doorgezet.”

Is het huidige verbruik in kaart gebracht?
“Nee, hebben we niet echt duidelijk in beeld,” geeft Steff toe. “Vorige winter zijn we overgestapt van energieleverancier, maar dat was puur vanwege de tarieven. Ons systeem is ook vrij ouderwets. In 2013 hebben we de CV-ketel vervangen en vorig jaar heeft de netbeheerder een slimme meter geplaatst. Maar de meter is niet smartphone-compatible, dus we hebben nog geen apps waarop we ons gebruik kunnen uitlezen. Op dit moment houden wij dus niet bij hoeveel water, gas en licht we verbruiken. Dat zouden we overigens wel heel graag willen.”

Niet iedereen wint een energiescan, maar dat is geen punt. Loop eens binnen tijdens een van onze spreekuren om te kijken wat er voor u mogelijk is. Online kunt u de module Verbeter uw huis doorlopen of meer bewonersverhalen lezen. Dat geeft al heel veel informatie. Wilt u op de hoogte blijven over energienieuws en andere zaken? Meld u zich dan aan op onze nieuwsbrief.