“Ik weet dat ik relaxter rij en nooit meer hoef te tanken.”

Meneer Sjoers over elektrisch rijden.

Aanleiding was dat meneer nu al een tijdje zonnepanelen had en daarom graag elektrisch wilde gaan rijden. De auto was zelfs al besteld.

Woonplaats: Dronten. Bouwjaar: onbekend. Voorlopig energielabel: onbekend. Energiescan: n.v.t. Maatregelen: zonnepanelen + elektrisch rijden

 

Eind april kwam de heer Sjoers naar een inloopspreekuur van het energieloket in Dronten. Aanleiding was dat meneer nu al een tijdje zonnepanelen had en daarom graag elektrisch wilde gaan rijden. De auto was zelfs al besteld. Enkele maanden later belden wij meneer op om te vragen hoe dat bevalt. We spraken hem via de handsfree carkit: “Het is gelukt! Ik rij elektrisch…”

“Ik weet dat ik relaxter rij en nooit meer hoef te tanken.”

 

Hoe rijdt de elektrische auto?
“Het is een lekkere ervaring,” legt meneer Sjoers uit. “Het rijden is een stuk relaxter, want er is minder geluid om je heen en elektrische auto’s zijn standaard een automaat.”
Dat omschakelen was verder niet ingewikkeld, zo blijkt.
“Soms heb je zo’n moment met optrekken dat je automatisch met je hand naar pook gaat, maar dat  heb je altijd wel met een automaat. Verder is het rijden vrijwel hetzelfde. De auto trekt wat sneller op omdat je meer tractie hebt door de elektrische motor.”

Waar gebruikt u de auto voor?
“Mijn kilometers zijn voornamelijk woon-werkverkeer,” aldus meneer Sjoers. “Dus dat is ideaal. Met de batterijstand moet je wel echt rekening houden, want hij is een stuk sneller leeg. Met de vorige benzineauto reed ik bijna 1.000 kilometer op een tank en met deze auto heb ik een actieradius van 200 kilometer. Daarom heb ik ook een laadpaal thuis laten plaatsen, zodat de auto iedere ochtend vol is en ik naar mijn werk kan rijden. Mijn vrouw werkt wat verder weg, dus voor haar zou dat lastiger zijn.”

“Een auto heb je zo besteld, maar die laadpaal is echt uitzoekwerk.”

 

Was het lastig om zo’n laadpaal de laten installeren?
“Ja, dat was wel even een dingetje,” plaatst meneer Sjoers een bescheiden kanttekening. “Daar moet een aantal keuzes gemaakt worden. De belangrijkste is: hoe snel wil je kunnen opladen? Er zijn 1-fase- en 3-fase-laadpalen. Ik wilde zo’n 3-fase-laadpaal omdat die sneller laadt. Daarvoor was dan wel een aanpassing in de meterkast nodig. Er zijn veel bedrijven die laadpalen aanbieden, maar ze zeggen verschillende dingen en de offertes zien er ook anders uit: met of zonder graafwerk, met of zonder kabels. Dat zijn echt wel dingen waarop je moet letten.”

Waar heeft u voor gekozen?
“Uiteindelijk heb ik zelf alles uitgezocht: hoe werkt dat precies en wat hebben ze nodig? Ik dacht in eerste instantie dat dit via Liander liep, maar kwam terecht bij een overkoepelende instantie. Daar kon ik online een aanvraag indienen, inclusief foto’s van de meterkast. Uit onze aanvraag bleek dat de meterkast een aanpassing nodig had en daarvoor moest er een elektricien komen. Gelukkig was de levertijd van de auto anderhalve maand, dus het was allemaal op tijd geregeld.”

“Ik vind het een prettig idee dat ik zo goed als CO2-neutraal kan rijden”

 

Heeft u tips voor wie dit ook wil doen?
“Een auto heb je zo besteld,” zegt meneer Sjoers. “Maar die laadpaal is echt uitzoekwerk. Misschien is het toch wel handig om daar een installatiebedrijf bij in te schakelen.”

Ook niet onbelangrijk: scheelt het in de lasten?
“Eerlijk gezegd heb ik me daar nog niet mee bezig gehouden,” zegt meneer Sjoers. “Ik vind het vooral een prettig idee dat ik zo goed als CO2-neutraal kan rijden, zeker met woon-werk-verkeer. De auto is duurder dan een gewone auto en hoe ik er uiteindelijk mee uitkom, heb ik niet uitgerekend. Ik hou niet zo van cijfers, maar ik besef me ook dat ik me dat kan veroorloven. En nogmaals: ik vind vooral het idee heel prettig. Maar ik weet wel dat ik relaxter rij en nooit meer hoef te tanken. Dat verschil merk ik vanzelf wel weer. Maar als ik iets mee kan geven, dan zou ik zeggen: bel een keer een dealer en maak een afspraak voor een proefrit. Als je dat eenmaal hebt meegemaakt, denk ik dat je nooit meer anders wil.”

Overweegt u ook elektrisch te rijden? Dan zijn zonnepanelen, net als voor meneer Sjoers, een mooi vertrekpunt. Wilt u weten wat panelen voor uw woning zouden betekenen? Doorloop dan eens de tool “verbeter uw inzicht” of bezoek een van de inloopspreekuren. Wilt u meer ervaringen lezen dan alleen die van meneer Sjoers? Blader dan eens door de andere bewonersverhalen en lees hoe andere Flevolanders u voorgingen in energiezuinig wonen.

Wilt u op de hoogte blijven over energienieuws en andere zaken? Meld u zich dan aan op de nieuwsbrief. Het Energieloket Flevoland is te vinden op Facebook en Twitter.